Amsterdam Westermarkt.
‘Eén ontsluiting voor het winkelend publiek en één voor de
bevoorrading.’
Jarenlang koesterde Albert Heijn de wens voor een nieuwe
vestiging aan de rand van de Jordaan. In dit verdichte gebied
ontbrak het aan panden met een groter volume op de begane grond.
Bij een intensieve speurtocht werd een oude parkeergarage
ontdekt, die bestond uit de begane grond van een aantal
gekoppelde woningen. Het geheel lag op een binnenterrein en was
slecht ontsloten. De oplossing om hier toch een supermarkt van
te maken werd gevonden in het maken van een tweetal
ontsluitingen naar de Westermarkt, een drukke weg. Eén
ontsluiting voor het winkelend publiek en één voor de
bevoorrading. Vervolgens werden de wanden tussen de woningen zo
veel mogelijk weggehaald zodat een open ruimte gemaakt werd.’
Ochten/Centrumplan ‘Geen leger aan
adviseurs’
‘De Betuwse kern Ochten kampt met de typische kleine kernen
problematiek: afkalvende en verspreide voorzieningen bij een
afnemende bevolkingsomvang. Voor de gemeente Neder-Betuwe
aanleiding om via een prijsvraag te komen tot een kwalitatieve
impuls, die het proces moet keren. Het winnende plan is
gebaseerd op een grondige analyse van de lokale markt en
pragmatisme in de realisatie.
Om voorzieningen in kleinere kernen zoveel mogelijk overeind te
houden zijn realisme en voortvarendheid essentieel. Geen leger
aan adviseurs maar werken vanuit de lokale krachten en
mogelijkheden. Je moet het echte, onderliggende belangen van
elke partij boven tafel krijgen. Pas dan kan je op zoek naar
samenwerking.
|